Eski aracını hurdaya ayıranlara Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) muafiyeti sağlanmasını öngören yasa teklifi, 2024’ün son aylarında Meclis’e sunuldu. Yasa teklifinin kabul edilmesi halinde, hem otomotiv sektöründe hareketlilik beklenirken hem de çevre dostu yeni nesil aracın yaygınlaşması teşvik edilecek.
HURDA ARAÇLAR EKONOMİYE KAZANDIRILACAK
MHP’li milletvekilleri tarafından hazırlanan yasa teklifine göre, 25 yaş ve üzerindeki eski model araçların hurdaya ayrılması öngörülüyor. Bu sayede ekonomik ömrünü tamamlamış, çevreye zarar veren ve yakıt verimliliği düşük olan eski araçların trafikten çekilerek yerli üretim sıfır araçlara olan talebin artması hedefleniyor.
Bu düzenleme ile birlikte ithalatın azaltılması, yerli üretimin desteklenmesi ve yeşil dönüşüm sürecine katkı sağlanması planlanıyor. İstanbul Motorlu Araç Satıcıları Derneği (İMAS) Başkanı Hayrettin Ertemel, "Hurda teşviki, eski araçların yenilenmesi ve yerli üretime destek açısından olumlu etkiler yaratacaktır" dedi.
ARAÇ FİYATLARINA ETKİSİ NASIL OLACAK?
Uzmanlar, yeni düzenlemenin sıfır ve ikinci el araç fiyatlarını nasıl etkileyeceği konusunda farklı görüşler ortaya koyuyor. Hurda indiriminin yalnızca yerli üretim sıfır araçlara uygulanması beklenirken, bu kapsama girmeyen yabancı marka araçlarda fiyat indirimi öngörülmüyor. Ancak, rekabet ortamı nedeniyle diğer markaların da fiyatlarında esnekliğe gitme ihtimali bulunuyor.
SUİSTİMAL RİSKİNE DİKKAT ÇEKİLDİ
Sektör uzmanları, düzenlemenin suistimal edilme riskine dikkat çekiyor. Hurda teşviki nedeniyle eski araç fiyatlarında ani artışlar yaşanabileceği ve bazı kışilerin bu durumu ticari kazanca çevirebileceği belirtiliyor. Ertemel, "Bu tür suistimallerin önüne geçmek için sıkı denetim mekanizmalarının oluşturulması şart" diye konuştu.
PİYASADA CANLANMA BEKLENİYOR
Eğer yasa teklifi kabul edilirse, ÖTV muafiyetinin sıfır araç satışlarında büyük bir hareketlilik yaratması bekleniyor. 2024 model stokların azalması nedeniyle 2025 model taleplerinin şimdiden alınmaya başlandığı belirtiliyor. Geçtiğimiz yıl rekor seviyeye ulaşan sıfır araç satışlarının bu yıl da benzer bir seviyeye ulaşabileceği ifade ediliyor.
Ancak faiz oranları, döviz kurları ve ekonomik koşulların da piyasaya etkisinin büyük olacağına dikkat çekiliyor.
YOZGAT VE ANADOLU’DAKİ ETKİLERİ
Düzenleme, Anadolu’da yerli üretim yapan fabrikaların desteklenmesi açısından da önemli görülüyor. Yozgat ve çevresinde otomotiv yan sanayi alanında faaliyet gösteren işletmelerin bu teşvikin hayata geçmesiyle canlanabileceği belirtiliyor. Ek olarak, bölgede ikinci el araç ticareti yapan galericiler ve oto tamircileri de bu düzenlemeden olumlu etkilenebilir.
TBMM’NİN KARARI BEKLENİYOR
Henüz teklif aşamasında olan hurda teşviki ve ÖTV muafiyeti konusunda nihai karar, TBMM tarafından verilecek. Yasa teklifinin kabul edilmesi halinde, eski araçların yenilenmesine yönelik büyük bir adım atılacak. Ancak, düzenlemenin detayları ve uygulanma şartları konusunda resmi bir açıklama yapılması bekleniyor.
Yerli üretimin desteklenmesi, çevre kirliliğinin azaltılması ve ekonomiye katkı sağlanması hedeflenen bu yasa teklifinin Meclis gürüşmelerinin ardından yasalaşıp yasalaşmayacağı yakından takip ediliyor.