Bakanlıktan yapılan açıklamada, toplantıda değerlendirilen 141 dosyadan 131’inin mevzuata aykırı bulunduğu, bir dosya için ise tedbiren durdurma kararı alındığı belirtildi. Tespit edilen ihlaller doğrultusunda, yanıltıcı reklam ve uygulamalara durdurma cezasının yanı sıra toplam 32 milyon 481 bin 507 lira idari para cezası verildi. Ayrıca, tüketicilerin mağduriyetinin önlenmesi amacıyla beş dosya için erişim engeli kararı alındı.

Reklam4

TÜKETİCİ HAKLARI ÖN PLANDA

Toplantıda, tüketicilerin ekonomik menfaatlerini etkileyen reklam ve ticari uygulamalar mercek altına alındı. İncelemelerde, özellikle hazır giyim sektöründe yanıltıcı indirim kampanyaları, teknoloji sektöründe ürün özellikleriyle ilgili eksik bilgilendirme ve "sıfır faiz" vaadiyle gerçekleştirilen reklamlar öne çıktı.

HAZIR GİYİM SEKTÖRÜNE 4,8 MİLYON LİRA CEZA

Reklam Kurulu, indirimli satış kampanyalarına ilişkin yaptığı denetimlerde, hazır giyim sektöründe sekiz dosyada ihlal tespit etti. Bu doğrultuda sektörde faaliyet gösteren firmalara toplam 4 milyon 800 bin lira idari para cezası kesildi. Kurul, sahte indirim algısıyla tüketici tercihlerinin yönlendirilmesinin önüne geçmeyi ve haksız rekabetin ekonomik etkilerini azaltmayı amaçlıyor.

Rekalm 2

TEKNOLOJİ SEKTÖRÜNDEKİ YANLIŞ TANITIMLARA YAPTIRIM

Denetimler kapsamında, bir teknoloji firmasının, aynı kategoriye ait tüm cep telefonlarının özel bir uygulamaya sahip olduğu algısını oluşturduğu tespit edildi. Ancak bazı modellerin belirtilen özelliği taşımadığı ve bu durumun reklamlarda açıkça belirtilmediği belirlendi. Tüketicilerin yanıltıldığı gerekçesiyle ilgili firmaya idari yaptırım uygulanmasına karar verildi.

Benzer bir durum, bir otomotiv firmasının sosyal medya hesaplarında tanıtımını yaptığı bir modelde ortaya çıktı. Aracın "ses tanıma özelliği" bulunduğuna dair reklam yapılmasına rağmen, Türkiye’de ilgili altyapının desteklenmemesi nedeniyle bu fonksiyonun aktif olarak kullanılamadığı tespit edildi. Bu nedenle yanıltıcı reklam kapsamında firmaya idari ceza verildi.

Reklam 3

Bakan açılış için Yozgat'a geliyor! Bakan açılış için Yozgat'a geliyor!

SIFIR FAİZLİ KREDİ REKLAMLARINA İNCELEME

Son dönemde otomotiv sektöründe "yüzde sıfır faiz" temasıyla yürütülen kampanyalar da incelemeye alındı. Denetimlerde, bazı firmaların peşin faiz ödemesi bulunmasına rağmen reklamlarda kredi faiz oranını "yüzde sıfır" olarak gösterdiği ve tüketiciyi yanlış yönlendirdiği belirlendi. Ayrıca, zorunlu olarak belirtilmesi gereken kredi maliyet oranlarının reklamlarda yer almaması nedeniyle, bu tür tanıtımların tüketiciyi yanılttığına karar verilerek söz konusu reklamların tedbiren durdurulmasına hükmedildi.

Reklam

YANLIŞ BİLGİLENDİRME YAPAN FİRMALARA CEZA

Türkiye’de satışa sunulan bazı ayakkabıların, yurtdışındaki tanıtım sayfalarında domuz derisi içerdiği belirtilirken, Türkiye’deki satış noktalarında sadece “deri” veya “doğal deri” ifadeleriyle tanıtıldığı tespit edildi. Bu eksik bilgilendirme nedeniyle dört firmaya durdurma cezası uygulanırken, toplamda 3 milyon 457 bin 160 lira idari para cezası kesildi.

Reklam Kurulu, tüketicilerin bilinçli kararlar almasını sağlamak ve haksız rekabeti önlemek amacıyla denetimlerini sıkılaştırmaya devam edecek.

Kaynak: Haber Merkezi