Özellikle gramaj oyunlarına yönelik yapılan bu denetimlerde, Reklam Kurulu yanıltıcı tanıtımlara karşı cezai işlem uyguluyor. Kurul, ambalajlı ürünlerdeki miktar, uzunluk, hacim gibi içerik değişikliklerini gizleyen reklamlara müdahale ediyor.
AMBALAJLI ÜRÜNLER REKLAM MECRASI OLARAK KABUL EDİLİYOR
Ambalajlı gıda ürünleri, yönetmeliklere göre birer "reklam mecrası" olarak kabul ediliyor. Ürün ambalajlarındaki tüm görseller ve ifadeler "ticari reklam" niteliği taşıyor. Reklam Kurulu, tüketici şikayetleri, rakip firma ihbarları ve rutin denetimlerle bu ürünleri inceleyerek hukuka aykırı tanıtımları tespit ediyor.
YANILTICI REKLAMLARA AĞIR CEZALAR
Kurulun yaptığı incelemelerde; gıda mevzuatına aykırı sağlık iddiaları içeren, katkı maddeleri olduğu halde katkısız gibi gösterilen ve abartılı ifadelerle tanıtılan ürünler için ağır cezalar uygulanıyor. Özellikle "hakiki", "gerçek" gibi ibareler kullanarak yanıltıcı bilgi veren firmalara yaptırımlar yapılıyor. Ayrıca, çocukları cezbeden ambalajlarla sunulan ürünler de denetim altında.
Her bir yanıltıcı reklam için 54 bin 987 lira, haksız ticari uygulamalar için ise 550 bin 59 lira para cezası kesiliyor. 2024 yılında incelenen 22 dosyanın 17'si yanıltıcı bulunurken, 14'üne durdurma cezası, 3 dosyaya ise durdurma ve 660 bin 33 lira para cezası verildi.
TÜKETİCİLERİN DİKKATLİ OLMASI GEREKİYOR
Ticaret Bakanlığı, tüketicilerin ürün ambalaj ve etiket bilgilerini dikkatli incelemeleri gerektiğini vurguladı. Şüpheli durumlarda, Reklam Kurulu'na yazılı olarak ya da e-Devlet üzerinden şikayette bulunulabileceği belirtildi. Şikayetlerde tanıtımla ilgili belirleyici bilgi ve belgelerin sunulması gerekiyor.