Teklifin amacı, eski otomobillerin geri dönüşüme kazandırılmasını sağlamak ve bunların yerine çevre dostu, güvenli yerli üretim araçların alınmasını teşvik etmek. MHP Kayseri Milletvekili İsmail Özdemir ve Kırıkkale Milletvekili Halil Öztürk tarafından önerilen teklif, 25 yaş ve daha eski araçlarını hurdaya çıkaran vatandaşlara, Türkiye’de üretilmiş yeni bir araç için ÖTV muafiyeti getirmeyi öneriyor. Bu düzenlemenin, Türkiye’de trafiğe kayıtlı 25 yaş ve üzerindeki araç sayısını ilgilendirdiği ve yaklaşık 3 milyon 250 bin aracı kapsadığı belirtiliyor.
HURDA TEŞVİKİ İLE HANGİ ARAÇLAR ÖTV’SİZ ALINACAK?
Teklif, 25 yaş ve üzerindeki araçların geri dönüşüme kazandırılmasına yönelik bir teşvik sunuyor. Bu teşvik kapsamında, hurdaya ayrılan eski araçların yerine, Türkiye’de üretilmiş yeni araçların alınmasının teşvik edilmesi amaçlanıyor. Bu adım, araç ithalatını azaltmayı, akaryakıt tüketimini kısmayı ve çevre kirliliğini engellemeyi hedefliyor.
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, 2023 yılı sonu itibarıyla Türkiye’de trafiğe kayıtlı araç sayısı 28 milyon 740 bin 492 adet, bu rakam 2024 yılı Ağustos ayında ise 30 milyonu aşmış durumda. Bu araçların yaklaşık %25'inin yaşı 21'in üzerinde. Eski araçlar, yüksek bakım ve onarım masraflarının yanı sıra, trafik güvenliği açısından da risk oluşturuyor. Bu nedenle 25 yaş ve üzeri araçların geri dönüşüme verilmesi öneriliyor.
KANUN TEKLİFİNİN ONAY SÜRECİ
Teklifin yasalaşabilmesi için şu aşamalardan geçmesi gerekiyor: Öncelikle TBMM Başkanlığı’na sunulan kanun teklifi, ilgili komisyona havale edilecek. Komisyon incelemesi ve rapor hazırlanmasının ardından teklif, TBMM Genel Kurulu’nda görüşülüp oylanacak. Eğer kabul edilirse, Cumhurbaşkanının onayı gerekecek ve sonrasında Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girecek.