Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS) ve İnşaat Demiri İzleme Sistemi (İDİS) ile, vergi borcu ödemeyen mükelleflere yönelik tedbirler devreye alınırken, sistemle birlikte fiyat eşitliğinin sağlanması hedefleniyor.
VERGİ DENETİMLERİNDE YENİ DÖNEM: 36 BİN MÜKELLEF AÇIKLANDI
Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından yapılan açıklamada, 5 milyon TL’yi aşan vergi ve ceza borçları bulunan toplam 36 bin mükellefin listesi açıklandı. Bu kapsamlı listede özellikle akaryakıt, petrol, madencilik ve demir-çelik sektörleri başı çekerken, en yüksek borçlu firmalar arasında TÜRKTAB, Uluslararası Akaryakıt Dağıtım ve ENKAD gibi isimler dikkat çekti. Bu açıklama, sektördeki vergi denetimlerinin ne kadar geniş çaplı ve ciddi olduğunu ortaya koyuyor.
UTTS’NİN GETİRDİKLERİ: VERGİ KAÇAĞINA KARŞI ETKİN ÇÖZÜM
Bakanlık yetkilileri, UTTS'nin sektördeki usulsüzlükleri ve vergi kayıplarını azaltmayı hedeflediğini belirtti. Bu sistem, araçların yakıt alımlarını takip etmek amacıyla yakıt depo girişlerine Taşıt Tanıma Birimleri (TTB) yerleştirilmesini öngörüyor. Bu birimler, araç sahipliği ve plaka bilgilerini merkezi bir sistemde kaydedecek. Sistemin bir diğer önemli noktası, tüm akaryakıt istasyonlarının aynı tip TTB kullanmasını ve bu birimlerin açık şekilde okunabilir olmasını sağlamaktır.
1 TEMMUZ 2025'TEN İTİBAREN ZORUNLULUK GELİYOR
Yeni düzenlemelere göre, 1 Temmuz 2025’ten itibaren trafiğe kaydolacak bireysel araçlar için TTB taktırma zorunluluğu getirilecek. Mevcut araç sahiplerinin ise akaryakıt giderlerini vergi indiriminden faydalanmak amacıyla bu birimleri araçlarına taktırmaları gerekecek. Bakanlık, UTTS'nin yalnızca akaryakıt alımlarını daha düzenli hale getirmekle kalmayıp, kayıt dışı ekonomi ile mücadelede de etkin bir araç olacağını belirtti.
50 MİLYAR TL’LİK VERGİ KAYBININ ÖNÜNE GEÇİLECEK
Hazine ve Maliye Bakanlığı, UTTS’nin yıllık yaklaşık 50 milyar TL’lik vergi kaybını engellemeyi hedeflediğini açıkladı. Sistemin yürürlüğe girmesiyle birlikte akaryakıt istasyonları da değişime ayak uydurmak zorunda kalacak. Her istasyonda en az bir pompanın Taşıt Tanıma Okuyucu (TTO) ve Taşıt İletişim Modülü (TİM) ile donatılması zorunlu hale gelecek. Bu yenilik, istasyon başına yaklaşık 92 bin TL’lik bir yatırım anlamına geliyor.
Yetkililer, yeni sistemle akaryakıt sektöründeki kayıt dışı işlemlerin büyük ölçüde azaltılmasının ve kamu gelirlerinin korunmasının amaçlandığını ifade etti. Yeni dönemde araç sahipleri, akaryakıt alımlarını daha şeffaf ve denetimli bir süreçle gerçekleştirecek.