Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne (TBMM) sunulan kanun teklifine göre, 25 yaş ve üzeri araçların geri dönüşüme verilmesi halinde, yeni alınacak Türkiye’de üretilen araçlardan Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) alınmayacak.
Otomotiv editörü Yiğitcan Yıldız, konuyla ilgili yaptığı değerlendirmede teklifin kapsamının yanlış anlaşılabileceğine dikkat çekti. Yıldız, “Teklif, her yeni araç için ÖTV’siz alımı kapsamıyor. Sadece Türkiye’de üretilen yerli araçların bu teşvikten yararlanabileceğini vurguluyor” dedi. Ayrıca, teklif metninde eksik gördüğü satış düzenlemesi konusuna da dikkat çekti.
Habertürk Otomotiv Editörü Yiğitcan Yıldız, canlı yayında hurda desteğinin içeriğiyle ilgili şu ifadeleri kullandı:
“Böyle bir düzenlemeye ihtiyaç zaten vardı. Ancak şu anda bu bir teklif. Meclis’te görüşülecek ve belki değiştirilerek yasallaşacak ya da reddedilecek. Yine de teklifin içeriği değerli bir fikir sunuyor.
Teklife göre, 25 yaşından büyük aracını geri dönüşüme verirsen ÖTV’siz bir otomobil alabilirsin. Ancak burada kritik bir madde var: Bu araç sadece Türkiye’de üretilen yerli bir araç olmalı. Teklifin amacı iki yönlü; birincisi trafikteki eski araçları çekmek, ikincisi ise yerli üretimi ve sanayiyi desteklemek.”
Yıldız, teklifte eksik gördüğü bir noktayı da şu sözlerle dile getirdi:
“Bu düzenleme olduğu haliyle yasalaşırsa, ÖTV’siz alınan araçların ikinci el piyasasında satılması, dengeyi bozabilir. Bu avantajı kötüye kullanarak araçları ucuza alıp pahalıya satanlar olabilir.”
Piyasada oluşabilecek dengesizliklere dikkat çeken Yıldız, “Bu tür durumları engellemek için ÖTV’siz alınan araçlara beş yıl boyunca satış kısıtlaması getirilebilir. Ya da satış durumunda ÖTV’nin ödenmesi şart koşulabilir. Böylece piyasada spekülatif bir ortamın oluşmasının önüne geçilebilir” ifadelerini kullandı.